fredag 6 augusti 2010

Sitt fint på virkat sadelskydd!

Kan hunden, så kan jag.
Sitt fint!
Virkat sadelskydd i Drops Muskat Soft, virknål nr 3.
Eget mönster.

onsdag 4 augusti 2010

Ett av sommarens alla projekt

Var i Kalifornien i början på sommaren
med familjen på en underbar semester,
på vägen till Las Vegas hoppade jag in i en affär
för att köpa oss något kallt att dricka.
Då sprang jag på "Kool-Aid",
som jag sett att många färgar garn med.
Fick 9 påsar för under 2 dollar.
Den nionde påsen var en miss för den var ofärgad.
Kan de dricka saften,
så måste den väl vara ofarlig att fägra med eller?

När jag kom hem åkte jag ut till Eks lilla bod
och köpte vitt entrådigt ullgarn från Järbo.
Väl hemma satte jag igång.
Blötte ner garnet, blandade till saftpulvret med smakerna -
blåbär, mango, citron och apelsin.
Det doftade ljuvligt i köket!
Kramade ur garnet, la det i en skål,
hällde på saften lite här och var på garnet och sen
- skjuts in i microugnen.
Efter 4 minuter i micron på full effekt och
många, många timmar senare,
var sjalen färdig.
En Annis efter möster hittat på Knitty.com

torsdag 13 maj 2010

Spoke klar


En rolig tröja att sticka!
Vill man ha ännu roligare, tar man Google översättning till hjälp!
Totalt värdelöst!!!
Vad säger ni om det här:
Finishing
Sew sleeve seams, and sew sleeve saps into armholes. Weave in ends and block sweater.
=
Slut
Sy ärm sömmar och sy ärm mössor till ärmhål. Väva i kanten och tröja.
Tycker man det är svårt att läsa mönster,
så blir det absolut inte lättare,
men man får sig ett gott skratt.

torsdag 15 april 2010

Kosläpp, blåsippor och stickar "spoke" i Bris


Äntligen har det blivit tid för kosläpp och blåsippor.


Var ute hos Eks Lilla Bod i helgen och hittade ett helt underbart mjukt garn i ull och soya - Bris. Soya var för mig något helt nytt. Kul att testa hur det blir. Har börjat sticka på tröjan "Spoke" som jag hittade på knitty.com


http://www.knitty.com/ISSUEwinter09/PATTspoke.php
Här är mönstret på engelska. Vill du ha ett skrattanfal, översätt det till svenska på Google.............

måndag 8 mars 2010

Virkat cykelsadelskydd som en prinsesstårta......

Nu kan våren få komma precis när den vill!
Helgens avkoppling blev ett virkat sadelskydd,
till min gamla cykelsadel i skinn.
Det virkade sadelskyddet gjordes i Saffran med virknål nr 3,5.
Mönstret är mitt eget.
Om man skulle våga trotsa de isiga vägarna och cykla till jobbet i morgon..





fredag 5 mars 2010

Svar: mycket roligare

Hur rolig kan en sjal bli?
Svar: Mycket roligare!
Nu har den fått en volang och vips - mycket roligare.