torsdag 11 augusti 2011

Smart bolero

Bolero,  stickat i Smart-garn, bomull/merinoull.,
härligt att sticka i och ha på sig. Mönster från Drops.
5 nystan gick det åt.
Förlängde den stickade mudden vid halsen,
och gjorde ett knapp-hål extra.

söndag 7 augusti 2011

Solmogen persika

Busiga Trisse vilar ut på altanen efter ha jagat flugor ,
 fjärilar och allt annan som flyger eller rör sig.
En riktigt duktig muskolös jägare som gärna visar upp sitt byte.
Någon spindel har han nog också ätit upp.
Verkar vara riktigt gott faktiskt, om man nu ska tro på Trisse.
Det mesta slinker ner i denna matglada krabat. 

Trisse är nu 9 månader gammal och har växt så det knakar,
väger hela 3,5 kilo.
Pälsen som han tappade som liten, har börjat växa ut igen.
Den är fortfarande mycket kort, men underbart mjuk.
Den är faktiskt helt lagom och perfekt!
Den börjar bli aningens längre på kroppen, ( läs 2-3 mm!)
och pälsen på svansen är hela 1 cm.
Han känns som en varm mogen persika!


lördag 6 augusti 2011

Linne i två mormorsrutor

Förra veckan var jag ute hos Eks Lilla Bod, köpte mig 6 nystan av Muskat Soft
och en härva av Manos Lace Weigt - så underbart mjukt.
 75% baby alpacka, 20% silke, 5% kaschmir,
varje härva väger ca 50 gram, garnlängd ca 400 meter,
 handspunnet och handfärgat. Ingen härva är den andra lik.
Fair Trade Garn som produceras av kvinnokooperativet Manos del Uruguay
 Det blev en tunn och lätt rätstickad sjal, med virkad kant.
Kommer att bli höstens favorit!
 Sen skulle det virkas och stickas ett linne med 2 mormorsrutor.
Mönstret är ett hopkok av andras och mitt eget.
 Framsida
           
och baksida.

fredag 15 juli 2011

Virkad kappa i ullgarn

Ny favorit som inte ligger i garderoben.
Inspirerad av Odd Molly och grundmönstret från 
www.coatscraft.com virkade jag min egen kappa.
22 nystan gick åt av garnet Fabel, virkade i dubbelt garn,
en tråd grått och en melerad tråd. 
Nu är det bara knäppningen som ev. saknas.
Funderar på om det ska räcka med en stor säkerhetsnål,
eller om det ska bli knappar.
 Lite fritt broderi fick det också bli.

söndag 10 juli 2011

Broderi vid poolen

På solsemestern till Turkiet, Serigerme, fick
vadmal o lingarn följa med. Mellan avsvalkande dopp,
en bra bok, god mat och trevligt sällskap, fick broderiet
växa fram. Tror att det ska bli en liten nessesär.
De runda formerna kom från botten på alla våra
solskyddsprodukter, sf 50, sf 15, sf 30....
Resten var sånt som inspirerade från poolen och havet.

lördag 9 juli 2011

Jag dödar inte Jag stickar!

Där satt den! Vad hade man att välja på? 
Små eller stora jävlar, söta blommor, vackra fjärilar eller varför inte barnens namn........


Vad gör man inte för stickningen!
I do not kill
I knit

söndag 12 juni 2011

Te-lapare och en stunds virkning

Då var det dags för en te-stund och lite virkning på min kappa i dubbelt fabelgarn.
Telefonen ringde och jag gick in för att svara....
När jag kom tillbaka för att njuta av mitt goda Royal Blend te,
var Trisse redan där.




Han älskar te med mjölk!
Men det är inte vad som helst som duger,
Earl Grey ratar han.
Det var bara till att gå och göra sig en ny kopp med te.